Down Under - Reisverslag uit Sydney, Australië van Niels kok - WaarBenJij.nu Down Under - Reisverslag uit Sydney, Australië van Niels kok - WaarBenJij.nu

Down Under

Door: Kokkie

Blijf op de hoogte en volg Niels

24 Januari 2016 | Australië, Sydney

Na 3.5 maand Azië (Hong Kong, China, Taiwan, Filipijnen en Vietnam) is het tijd om de oversteek te maken naar Oceanië. Weer terecht gekomen in de westerse wereld vond ik wel weer even prettig. Dat de prijzen ook volgens westerse standaarden worden gehanteerd, was dan weer jammer. Maar daar zijn altijd weer oplossingen voor!

Mijn trip begint in Sydney, waar ik met (ex-)collega Lisanne heb afgesproken om kerst en oud en nieuw te vieren en vervolgens nog een maand samen in Nieuw Zeeland zullen rond trekken. Daarna heb ik echter nog 2,5 week over voor Nieuw-Zeeland die ik doorbreng met Bjorn, a.k.a. Tjabbo!

Rond de feestdagen is het traditioneel druk in Sydney, dus hebben we op tijd een hostel geboekt à 35 dollar per nacht. Gelukkig zag ik later dat Dick, oud voorzitter van Gyas, in Sydney woont en konden we RBNB’en in zijn appartement voor 18 dollar per nacht! Dat scheelde toch alweer mooi! Zo konden we ook mooi koken voor onszelf, wat weer geld scheelt. En nou was ik er wel weer aan toe om lekker voor mezelf te koken en een dikke pasta te bouwen, na alle Aziatische lekkernijen.

De dag voor kerst hebben we Sydney verkent. We zijn natuurlijk bij het bekende opera huis geweest en hebben een boottocht gemaakt naar Mandy beach. Daarna hebben we kerstinkopen gedaan. Op eerste kerstdag kwamen er een aantal vrienden van Lisanne naar ‘ons’ appartement toe om samen te eten. Maar 1e kerstdag begint pas als Kerstnacht is afgelopen. Om toch enigszins in stijl te beginnen, zijn Lisanne en ik naar de kerk gegaan en hebben we de nachtdienst hier gevolgd. Een preek in plat Australisch klinkt toch wel anders dan de preek in de grote kerk van Zwolle. Na de dienst ging ik wel iets totaal anders doen. Ik ging voor het eerst in ruim 4 maanden (!) weer eens naar een hardstyle feest in de binnenstad van Sydney! Lekker beuken met de locals, heerlijk!

Een beetje brakjes werd ik wakker na een nacht feesten en was 1e kerstdag een feit. Dit gevoel had ik echter niet, omdat je toch een beetje gewend bent dat oma aan de deur staat, het koud is buiten en je omringd bent door familie. Dit jaar niet, warm weer, geen familie en oma die 15000 km verderop aan de deur staat. Maar wel de vrienden van Lisanne en dus vierde ik met hen kerst dit jaar, een keer wat anders! Na het lekkere eten hebben we nog even lekker gechilld op Bondi beach, net als vele anderen. Een paar biertjes mee (wel stiekem drinken want je mag daar eigenlijk niet drinken) en lekker genieten van de zon, een super kerst dus!

Op tweede kerstdag (of eigenlijk boxing day, zoals ze dat hier noemen) gaan de meeste mensen shoppen. Ik echter niet. Ik had vernomen dat er nog een soort hardstyle festival werd georganiseerd, wat mij toch wel weer leuk leek. Dus ging ik daar heen om lekker te beuken op boxing day. Toch wel gaaf om aan de andere kant van de wereld met mensen te feesten met de dezelfde muzieksmaak en mooi om hen zien los te gaan op de nummers van de vele Nederlandse DJ’s die werden gedraaid! Toch maar eens overwegen een keer naar Defqon.1 Australia te gaan…

Nu ik een aantal dagen met Lisanne in Sydney ben, hebben we eigenlijk het meeste van de stad wel gezien en besluiten om de rest van de week de omgeving van Sydney te verkennen. Het gave aan Sydney is dat je vrij snel in de natuur om de stad heen terecht komt en niet kan voorstellen dat je zojuist uit een drukke stad bent vertrokken. Om Sydney heb je een aantal nationale parken die we hebben bezocht: Ku-Ring-Gai Chase national park, Royal national park, en de bekendste, the Blue Mountains national park. Stuk voor stuk mooie parken, met elk hun eigen karakter. Bij the Blue Mountains loop je langs een klif en kun je zien hoe de berg bijna in een 90 graden hoek ‘op de grond staat’ waar je in het Ku-ring-Gai Chase door de heuvels langs een mooie rivier loopt en waar je af en toe een flinke hagedis tegenkomt! Royal National park leek de minste, totdat we in een open gebied kwamen en de stad konden zien liggen, machtig mooi!

Na deze dagen, die verder nog ingevuld werden met en beetje relaxen en sporten, was oudjaarsdag aangebroken. Vol verwachting werd ik wakker en stond klaar om carbid te schieten. Dit werd echter niet gedaan hier in Sydney. Er gebeurt eigenlijk helemaal niet zoveel in Sydney op deze dag, behalve dat het overspoelt is met toeristen. Doordat het zo druk is, moet je eigenlijk al vroeg in één van de parken in Sydney gaan zitten om het vuurwerk van die avond te aanschouwen. We hoorden dat mensen er al om 8 uur in de ochtend zaten. Hier hadden wij echter niet zo’n schik van en hebben een kaartje gekocht van 20 dollar voor in een hotelbar. Er waren echter ook andere kaarten in de stad verkrijgbaar, wat op kon lopen tot maar liefst 400 dollar. Maar dit hotel zat tussen de harbour bridge en het opera huis in en leek ons prima. Om 21:00 zal het eerste vuurwerk worden ontstoken. Wij vermoedden dat dit werd gedaan voor de kinderen dus zochten we om half 8 een goed plekje op om een goed zicht te hebben op zowel de harbour bridge, als het opera huis. Het was vrij druk, maar gelukkig stonden we op een verhoging en konden we het goed zien. Na het prachtige vuurwerk roerde het publiek zich en verlieten velen het plein om de kroeg weer in te duiken. Wij kozen ervoor om te blijven zitten en ons plekje te behouden voor het echte werk om 12:00. Tot onze verbazing werd het straatje naar het plein waar we stonden afgezet. Dit had tot gevolg dat het een stuk minder druk was om 12:00 en wij in alle rust konden aftellen en het vuurwerk konden zien! Een schitterend spektakelstuk, wat je normaal altijd op televisie ziet als je op oudejaarsdag de TV aanzet! Nieuwjaar in Sydney, waarschijnlijk een once-in-a-lifetime event en het was schitterend. Vervolgens gingen we nog een feestje bouwen in de hotelbar met live rockmuziek van een toffe band! Top avond!

1 januari ontwaakten we in het nieuwe jaar, aan de andere kant van de wereld! Maar toch werd het een oer-Hollands dagje! We gingen namelijk met een groep van 250 Nederlanders (!) de Nieuwjaarsduik in Sydney uitvoeren. Lekker in de zon en 30 graden, is zo’n duik een peulenschil, maar niet minder leuk. Dat 1 van de 3 bestelde dozen met Unox mutsen in Hawaii was aangekomen was pech voor mij. Geen Unox muts. Wel een twee broodjes kroket en twee pannenkoeken na de duik! Een prima manier om het oer-Hollandse karakter erin te houden en om mijn tijd in Sydney af te sluiten!

De volgende dag vlogen we namelijk naar Auckland, Nieuw-Zeeland. Nou had Lisanne mij al gewaarschuwd voor de border security in Australië, maar die in Nieuw-Zeeland was de strengste tot nu toe. We moesten onze wandelschoenen laten zien en Lisanne moest haar houten souvenirs ook laten zien. Alles was in orde en we mochten door. Echter hadden ze, denk ik, mijn backpack al gecontroleerd. De flightback die er omheen zit, waar de twee ritsen worden samengehouden door een slotje, was kapot. De ritsen en dus het slotje waren verdwenen en mijn flightback is niet meer te gebruiken helaas. Shit happens, het is maar een flightback en dus pakten we de bus naar de stad waar we bij een heus hotel uitstapen waar we gratis konden overnachten. Dit komt omdat Evelien hier stage loopt, die ik ken vanuit Zwolle. Zo konden we nog even genieten van luxe omdat het plan is om een auto te kopen en Nieuw-Zeeland per auto te verkennen. Ik wil namelijk niet meer in toeristenbussen nu ik de vrijheid van het hebben van een eigen voertuig heb ontdekt in Vietnam. Dus gingen we volgende dag naar een car fare in Auckland, toen we die uiteindelijk gevonden hadden, hadden we onze keus snel gemaakt: een Nissan Largo waar we in kunnen slapen en ik ook nog eens in pas met een ingebouwde keuken! Geen gehannes met een tent, ideaal. Dus we hadden al snel een deal. Echter de betaling ging niet al te vlot. De kopers wouden cash geld, maar voordat wij het geld in cash bij elkaar hebben, duurt een paar dagen en we willen door! Uiteindelijk hebben we een deel cash gegeven en de rest overgemaakt en konden op pad!

Na Auckland gingen we naar Coromandel Peninsula, hier kun je mooi rond rijden en relaxen bij de Cathedral cove, dit is een soort natuurlijke tunnel tussen twee stranden. Je kunt als het ware door een rots heen lopen om bij het andere strand te komen en lekker te relaxen. Een uniek stukje natuur! Na een nacht slapen, vonden we het welletjes en pakten we de auto richting Taupo, waar we onderweg stopten in Rotorua. Hier liggen de zwavelgebieden. Vanuit de aarde stijgt zwavel op in de modderpoelen of meertjes. Dit geeft als gevolg dat de modderpoeltjes heel warm zijn en zelfs koken. Je ziet het modder borrelen. De meren zijn ook extra verwarmd waarbij er veel damp vrij komt. Ook hebben ze geen blauwe maar groen of zelfs oranje kleur. Het stinkt er ook behoorlijk, het ruikt naar rotte eieren, niet te doen. Maar wel gaaf om te zien allemaal. Ook werd er laten zien wat het opstijgende zwavel kan doen. In een soort geiser werd een beetje waspoeder gestopt. Na en tijdje spoot deze geiser een mix van zwavel, water en waspoeder de grond uit en kwam wel 6 meter hoog! Echt tof om te zien!

Vervolgens gingen voor een paar dagen naar Lake Taupo, een meer zo groot als Singapore. Ik wou hier graag een skydive doen, maar helaas werd deze gecanceld vanwege het weer! Het regende en was bewolkt, dus niets aan om uit een vliegtuig te springen. De volgende dag hoopten we op beter weer want we zouden de Tongariro crossing doen. Volgens velen één van de mooiste 1-dag-hikes ter wereld! Deze wouden we dus niet missen en zeker niet voor een stomme reden als slecht weer. Om 5 uur werden we wakker en checkten we het weer. We moesten alleen opletten met de vele wind op de bergen! Geen probleem en gaan! Toen we er heen reden zag het er wel bewolkt uit, niet heel gunstig voor mooie uitzichten. Maar toen we een uur later aan het lopen waren, hadden we prachtig weer en konden we zo ver kijken totdat ons zicht werd geblokt door een berg! Echt schitterend mooi! We lopen met deze crossing langs een aantal vulkanen en de grond zijn vaak donkere rotsen. Één van de vulkanen was ‘Mount Doom’, de vulkaan waar de Ring van Lord of the Rings werd vernietigd! Als een LOTR fan vond ik dit natuurlijk wel gaaf. Maar voor een LOTR fan is het sowieso gaaf hier, want je ziet zoveel landschappen die je herkent van deze films, echt supermooi! Het mooiste aan de crossing was dat wij eigenlijk aan de verkeerde kant zijn begonnen met lopen. Dit resulteerde echter wel in dat we de eerste kilometers helemaal alleen waren en niet werd onderlopen door andere toeristen. Eenmaal op de top kwamen we natuurlijk wel genoeg toeristen tegen die wel aan de goede kant begonnen waren. Vervolgens zijn we beneden liftend naar onze eigen auto gegaan en konden we weer wat besparen op de toeristenbus.

Na deze fantastische dag gingen we voor een paar dagen naar Wellington om vervolgens de oversteek te maken naar het Zuidereiland. In Wellington hebben we lekker gerelaxt in de zon, een museum bezocht en een planning gemaakt voor het zuidereiland! Voordat we in Wellington terecht kwamen echter, kwamen we langs Foxton. Geen bijzonder dorp, ware het niet dat hier een Dutch Market was. Hier kon je allerlei Nederlandse producten kopen, van Senseo koffiepads tot Hela Curry en van hagelsag tot pepernoten, maar ook LP’s van onder andere hits van het WK’74! Uiteraard waren ze wel duur, maar de pepernoten konden we toch niet laten liggen. Heb ik toch nog pepernoten gehad deze ‘winter’, met vertraging, dat dan weer wel! Kunnen we op het zuidereiland mooi pepernoten vreten. :D

Over dit eiland zal ik de volgende keer schrijven en zal ik wat meer filmpjes invoegen!