Kokkie - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Niels kok - WaarBenJij.nu Kokkie - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Niels kok - WaarBenJij.nu

Kokkie

Door: Taiwan, het onbekende Azië

Blijf op de hoogte en volg Niels

30 Oktober 2015 | Taiwan, Taipei

Ni Hao (ook in Taiwan praten ze Chinees-mandarijn)

Hier een berichtje vanuit Taiwan, alweer een tijdje onderweg… Blog nummer 3 alweer, veel beleefd weer en alles opgeschreven dus veel leesplezier

Taiwan, het onbekende Azië

Toen ik mijn trip plande, zag ik Taiwan op de kaart liggen. Ik kende het land niet zo goed. Is het nou wel een deel van China of niet. De Chinezen vinden van wel, maar elke willekeurige Taiwanees zal je zeggen dat het niet zo is. Als je mensen spreekt in Nederland die naar Azië gaan, gaan ze toch voornamelijk naar toeristische oorden als Thailand, Bali of Vietnam, maar zelden hoor je iemand over Taiwan. Voor mij de reden om eens een kijkje te nemen in dit land!

Lekkaaah Ceeekkkaaah

Het is altijd spannend om een onbekend land een bezoek te brengen, maar het maakt het makkelijk als je al vrienden hebt die in dat land leven. Ik werd namelijk in Taipei opgewacht door BCU-maat Maurice Weenink voor een episch weekend Taipei. Mau en ik hebben vorig jaar al een fantastische tijd beleefd in Praag ten tijde van Sparta Praag – PEC Zwolle en voetballen regelmatig samen in het tweede of derde elftal. Ik had al goede verhalen en ‘snaps’ gekregen van Mau in Taipei, dus dat beloofde wat. Mau had dan het hele weekend al gepland en na 5 minuten kwam ik er al achter dat er vanavond toch even de wat sappies moesten worden genuttigd, tijd om te rusten was er niet. “Slapen doe je maar weer als je in Nederland bent”, aldus Maurice. Maar eerst ff een hapje eten met de Mau en z’n vrienden om vervolgens nog een kaartje te leggen en een biertje te drinken. De stapavond was geweldig, of zoals Maurice en ik zouden zeggen: ‘het was lekkkaah cekkkkaah, want lekkkkaaah cekkaaah is altijd lekkaaah!’.

De volgende dag was het matchday, er werd op meerdere fronten gestreden: Berkum 2 moest tegen Excelsior’31, Berkum 3 tegen DOS Kampen, terwijl wij tegen de kater streden. Om even lekker te zweten hebben we de Elephant Mountain beklommen, een klimmetje op één van de vele groene bergen rond Taipei, die ons een prachtig uitzicht gaf over Taipei, met de TAIPEI 101 als blikvanger. ’s Avonds trokken we ons oranje shirt aan om de de belangrijke kwalificatie wedstrijd van Nederlands Elftal te kijken. We weten inmiddels de afloop hiervan…

Zondag gingen we een jungle tochtje maken met als doel om de watervallen aldaar op te zoeken. Met z’n tweeën struinden door de prachtige jungle die je rond Taipei hebt, de watervallen werden uiteindelijk niet gevonden, maar de tocht alleen was al super! Alleen moesten we wel oppassen dat we voor het donker weer in de bewoonde wereld waren. Toen we een asfaltweggetje hadden gevonden, gingen we daar beneden. Toen waren we toch wel ver buiten Taipei terecht gekomen, maar gelukkig heb je altijd een aardige Taiwanees die je een lift naar eerstvolgende metrostation wil geven! ’s avonds nog even een potje bowlen met de vrienden van Mau, uiteraard was dit een gemakkelijke overwinning voor de ondergetekende.

De volgende dag nam ik afscheid van Mau om vervolgens mijn ronde in Taiwan te maken. Te beginnen aan de oostkust. In Hualien kun je prima verblijven om vervolgens een dagtour naar Taroko Gorge te maken, de absolute must-see van Taiwan. De gorge is namelijk een gespleten gebergte met een rivier die beide gebergten scheidt. In het hostel in Hualien heb ik twee Slowaken ontmoet die ik mocht vergezellen in hun tocht naar de gorge. Op de scooters zijn we die kant op gegeaan om dwars door de gebergten te touren en ons te vergapen aan de prachtige natuur hier. De scooters gaven ons veel vrijheid en was daarmee een betere optie dan het nemen van de bus. We gingen naar plekken waar niemand was om eens lekker achterover te zitten en te genieten van de omgeving. We waren wel bang dat de scooters de steile stukken niet konden trekken, maar dan ken je de kwaliteit van de Taiwaneze scooters nog niet. Dit was dus geen enkel probleem en we konden tot grote hoogten komen, fantastisch!

Surfen. Deze sport stond hoog op mijn lijst. Ik heb het 2,5 jaar geleden op Bali ook gedaan en vond het toen fantastisch om te doen. Dus dit wou ik in Taiwan ook doen. Met de twee Slowaken probeerde ik het in Hualien. Echter waren de golven hier niet bedoeld voor beginners als wij en konden wij dus geen potten breken. Een Canadeze man die het wel kon, gaf mij de tip om het in Kenting te proberen. Dus ik ging naar Kenting, in het zuiden van Taiwan.

In Kenting ging ik lekker ouderwets vakantie vieren. Zon, zee, strand, biertjes en mooie vrouwen! Ik was echter wel alleen daar, dus moest op zoek naar nieuwe vrienden. Die kun je het beste maken op de night market hier. Toen ik twee dames en een kerel bier zag drinken en ik zelf ook een poar aan het neem’n was, proostte ik hen en een nieuwe vriendschap was geboren. Want de kerel van het gezelschap, Brian from Colorado, is een topgozer. Met deze bergbeklimmende, surfer die engelse lessen geeft elders in Taiwan ben ik grootste tijd in Kenting mee opgetrokken. Maar niet alleen met hem, maar ook met 7, 8 anderen hadden we constant wel een groepje waar we mee optrokken. We gingen dan samen naar het strand, surfen, biertjes drinken, lekker eten, kortom: toptijd in Kenting. Met als hoogtepunt de avond stappen op zaterdag. Ik was deze keer alleen dus moest weer vriendjes maken. Toen ik een groep met Taiwanezen los zag gaan op de muziek, was dat voor mij het teken dit mien nieuwe moaten waren. Dat ze geen engels spraken was geen probleem, we waren immers veel te druk met een poar neem’n en een poar pasjes dansen! En volgens Taiwaneze tradititie eindig je de avond in een karoake bar!

Na Kenting was het tijd voor de volgende stop, Kaohsiung. Ik dacht weer eens aan mijn budget en wou zo goedkoop mogelijk in Kaohsiung komen. Dus ik ging liften. Het had een avontuur moeten worden. Alles proberen om een lift te krijgen, niet op plaats van bestemming aankomen om vervolgens met handen voeten proberen in de juiste richting te komen om vervolgens ’s avonds laat op je plek van bestemming te komen. Niets van dat… binnen twee minuten had ik een rechtstreekse lift naar Kaohsiung. Na 2 uurtjes kwam ik hier al aan en contacte ik Brian voor een goed hostel. Mien moat vanuit Kenting was hier ook dus moesten we elkaar weer ontmoeten voor een paar mooie avonden. We zijn de eerste avond naar een bar met live muziek gegaan, om de volgende dag naar een bar te gaan met ‘open mic’, oftewel, brian ging wat nummers zingen met assitentie van mij op mijn luchtgitaar. Voor de rest heb ik wat toeristische dingetjes gedaan zoals het lotus meer bezoeken en het hoogste gebouwe van kaohsiung met uitzicht over de grote haven!

Na kaohsiung ging ik door naar Sun Moon Lake, een meer gelegen midden tussen de bergen. Een prachtig uitzicht vanaf de boot die mij naar de verschillende dorpjes voerde. Zeker een aanrader om heen te gaan mocht je in Taiwan zijn. Taiwan is sowieso een aanrader, met relaxte mensen, mooie natuur en hoog chill gehalte! Ideaal voor vakantie dus!

Nu ben ik weer in Taipei om vervolgens de filipijnen een bezoek te brengen, maar hierover later meer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Taiwan, Taipei

Niels

Actief sinds 28 Aug. 2015
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 7988

Voorgaande reizen:

09 September 2015 - 23 Februari 2016

Kokkie op wereldreis!

Landen bezocht: