Life is a party. - Reisverslag uit Chengdu, China van Niels kok - WaarBenJij.nu Life is a party. - Reisverslag uit Chengdu, China van Niels kok - WaarBenJij.nu

Life is a party.

Door: Kokkie

Blijf op de hoogte en volg Niels

23 September 2015 | China, Chengdu

Ni Hao!

Een berichtje vanuit China, bijna twee weken onderweg dus tijd voor een blog, veel leesplezier!

Life is a party!

Hier op mijn reis heb ik vaak een petje op. Het betreffende petje is een petje van het biermerk Desperados, die ik heb verkregen op Decibel festival afgelopen zomer. Op het petje staat dat het leven een feestje is! Maar er had ook op kunnen staan dat reizen een feestje is, want dat is het! Dus eigenlijk ben ik niet begonnen met reizen, maar heb ik een feestje gestart die een half jaar lang duurt!
Het feestje begon eingelijk al op de zaterdag voor mijn reis. Op het welbekende Triple-A party (party vanwege Afscheid nemen, Afstuderen en het vieren dat ik bijna een halve Abraham ben), werd het halfjarige feest goed begonnen. Met een feest vol met muziek, drank, broodjes hamburger, een stripper en politie aan de deur, heb ik mijn vrienden kunnen achterlaten met een memorabele avond in Zwolle die lang op het netvlies gebrand zal zijn.
De festiviteiten heb ik vervolgens in Hong Kong voortgezet, waar ik mijn feestje hervatte met mijn zussie Frieda en zwagert én collegareus Leo. Zij namen mij een weekend lang aan de hand door de stad. Dit was dan ook een supermooi weekend geworden! Want je leert een stad pas echt kennen aan de hand van de lokale bevolking die je overal mee naartoe neemt. Je hoeft dan zelf niets uit te zoeken en laat je leiden door je persoonlijke tourguides.
Deze locals namen me op de eerste avond mee uit eten, om vervolgens me mee te nemen naar het ‘hoogtepunt’ van de avond: uitzicht over de hele stad vanaf de Peak! Een prachtig uitzicht over Hong Kong was het toetje van de avond, die werd opgefleurd door de lichtshow die te zien was op de vele hoge gebouwen die Hong Kong rijk is.

TGIT

De volgende dag lieten de locals mij zien hoe een ‘gewone’ vrijdag er aan toe gaat in Hong Kong. Het is gebruikelijk dat de locals gaan lunchen op vrijdag die buiten het kantoor plaatsvindt en wat langer duurt dan andere dagen. De lunch wordt afgesproken via mail met als onderwerp ‘TGIT’, wat ‘Thank God It’s Friday’ betekent. Toen ik zelf naar de lift werd gedirigeerd om daar te wachten op de locals zag ik dat één van de locals een bekende van me was. Één van hen was namelijk mijn eigen zus, wat heeft geleid dat TGIT voor mij vanaf nu ‘Thank God It’s Frieda’ betekent. Toen de locals zich weer nestelden op kantoor om de laatste uren van de week te kunnen schrijven, ben ik op eigen houtje de stad verder gaan verkennen. Via de bloemen- en vogeltjesmarkt kwam ik vervolgens op de visjesmarkt om via de souvenir markt bij het veerpondje terecht te komen. Deze nam mij naar de overkant van het water waar ik mij weer tussen de locals mengde.

Uit de hoogte

De locals namen mij nu mee naar een ‘vrijmibo’. In Nederland zijn we bekend met de vrijmibo, of wel de vrijdagmiddagborrel. Dit concept is ook in Hong Kong bekend maar de locals hier pakken het ietwat anders aan. In plaats van een kroeg in te duiken of een terrasje te pakken laten de locals zich hier per lift omhoog brengen om vervolgens op 25 verdiepingen hoogte de stad te aanschouwen, het geplande weekend door te nemen en de portomonnee trekken om de biertjes van 10 euro(!) te nuttigen. Een beetje uit de hoogte zijn ze hier dus wel.

Pieken en dalen

Op zaterdag ben ik gewend te voetballen. De locals hier sporten ook graag op zaterdag. Vanwege de hitte moet dat wel in alle vroegte beginnen. Om 6 uur de wekker om vervolgens pannenkoeken gemaakt van ei en banaan te veroberen om vervolgens om 8 uur aan de start te staan van een 5 kilometer hardloopwedstrijd. Met een voetbalconditie en de zomerkilometers nog in de benen zag ik niet zo op tegen deze wedstrijd. Echter na een kilometer of 1,5 nam de wedstrijd een wending en moesten we bergop. Moest ik toch tegen de wedtrijd ‘op zien’. Waar Tom Dumoulin lateir die avond faalde bergop, gingen de locals volle bak naar boven, er leek geen einde aan te komen, maar ik kon de locals in het zicht houden. Na het rondje op de piek weer bergaf om richting de start/finish te lopen. Éénmaal onderaan de berg bleken de locals te veel te hebben gegeven en kon ik 30 meter voor de finish voor het eerst op kop komen en de prestigestrijd winnend afsluiten. Hierna genoten de locals en ik van een welverdiende stranddag, om vervolgens nog een paar biertjes te drinken in de kroeg.

Singapore

Zondags deden de locals en ik lekker rustig aan, zoals we gewend zijn uit Nederland. We gingen naar het visserseilandje Lamma Island, na boottochtje van 40 minuten hebben we een mooie wanderling gemaakt over dit eiland. Onderweg een bevroren ananas genuttig om vervolgens weer huiswaarts te keren. Die avond gingen we uit eten. Dit zou ook de laaste avond van mij zijn in Hongkong voorlopeig want de dag erop zou ik naar Shanghai vliegen. De laastse avondmaal werd gevierd met een potje klootzakken, waar de één van de locals soeverein de strijd won. Maar ach, wat maakte mij dat uit. Ik had hen namelijk al verslagen op hun eigen gebied namelijk met hardlopen. Na het avondmaal hadden de locals nog een verassing voor me. Ze hadden nameljk aan mijn verjaardag gedacht en hadden een cadeau meegebracht. Nou doen deze locals dit elk jaar op mijn verjaardag, dus echt verassend was niet. Het cadeau wat ik kreeg was Chinees geld, wat goed van pas komt in China. Echter daarnaast kreeg ik ook nog Singapore dollars. Dit land stond nog niet op de planning, dus was het toch nog een verassend cadeau.

Nederlandser kan het niet!

Maandag zei ik Hongkong vaarwel en is Shanghai de volgende bestemming. ’s Avonds kwam ik aan in het hostel waar ik direct twee Nederlandse meiden ontmoette Beau en Saskia, waarmee ik die avond naar de Bund ging. De Bund is de boulevard aan het rivier van waar je uitzicht hebt op het financial district van Shanghai. Met vele lichtjes worden deze gebouwen opgefleurd en geeft een prachtig aangezicht op het financial district. Die avond spraken wij ook af om de volgende dag een speciaal tripje te maken die maar weinig Nederlandse toeristen uitvoeren in Shanghai. We gingen naar Holland Village. Een klein dorp in Shanghai die is gebouwd naar Amsterdams voorbeeld uit 1600-1900. Ze hebben dit gebouwd om mensen uit de stad naar de omliggende wijken te laten trekken. Alleen niemand wil er wonen dus was het er een beetje uitgestorven. De huizen zijn gebouwd in de stijl zoals je ze ziet langs de Amsterdamse grachten. Daarnaast was er een parkje met een typisch Nederlanse brug en natuurlijk een molen! Daarnaast was er ook een grote klomp die ik zelfs mij te groot was. Dat het die dag regende en dat de metro ernaartoe nog vetraging had (wat uitzonderlijk is in Shanghai) maakte de dag compleet want Nederlandser kon de dag in Shanghai niet worden!

Venetië

Klaarblijkelijk ben ik op europese tour gegaan in Shanghai, want de dag nadat ik Holland village had bezocht, ging ik de volgende dag naar Zhujiajiao, het Venetië van het oosten. In deze voorstad van Shanghai leefde men op en rond het water. Tegenwoordig is het een toeristisch stadje waar je nog het oude China kan proeven. Ook hier kun je met een gondel rondvaren en langs het water eten. Daarnaast hebben ze een aantal tuinen en musea die het waard zijn om te bezoeken. Op de heenweg hier naar toe had ik de goede bus te pakken, echter de terugweg niet. Ik zat namelijk in tegenstelling tot de heenweg in de stopbus. In plaats van 3 kwartier deed ik er nu 2,5 uur om terug te komen bij het hostel. Als je aan het reizen bent probeer je altijd vrolijk te blijven en er het beste van te maken, dus leek mij deze misstap de perfecte aangelegenheid om Shanghai te kunnen bekijken vanuit de bus. Dat ik daarnaast ook nog is moest overstappen op een andere bus en dat dit midden op straat gebeurde, maakte de rit ook nog eens memorabel.

Verjaardag in Shanghai!

Die avond ging ik uiteten met een Belgisch/Nederlands stelletje Jonathan en Chantal, die op hun beurt nog eens afgesproken hadden met een Brits stelletje Russel en Stacey. Na een gezellig etentje zetten we de avond voor in een kroeg. Waar ik als verassing om 12 uur een chocolade brownie kreeg van mijn gezelschap die avond. Dat was dus het begin van mijn 26e levensjaar! De dag erna heb ik lekker uitgeslapen om vervolgens op de rooftopbar van het hostel aan de praat te komen met een Nederlandse meid uit Aalsmeer genaamd... Zij had die dag ook weinig plannen dus gingen we lekker chillen en onszelf trakteren op lekker koffie en gebak en nog een rondje gemaakt langs de Bund. Die avond heb ik wederom met Jonathan en Chantal afgesproken en gingen we naar het derde hoogste gebouw van de wereld om Shanghai vanaf 425 meter hoogte bekijken! Omdat ik jarig was, namen we het pakket inclusief de cocktail, om vervolgens met een uitzicht over een werldstad, met een Long Island in de hand, zittend op een stoel en de benen lang uitgestrekt op een andere stoel, te genieten van het feit ik dat ik 25 jaar oud ben geworden! Na dit geweldig moment was het tijd om een hapje te eten. Maar niet voordat we ook ervaren hadden hoe het was om naar de WC te gaan op dergelijke hoogte. Ook hier hadden we een mooi uitzicht, dat was geen lauwe pis… Jonathan en Chantal hadden al met anderen afgesproken om te eten, namelijk met Robin en Patty uit Den Haag. Zij vonden het niet erg dat ik aansloot en dat ze daarbij ook mijn verjaardag moesten mee vieren. We gingen naar een tent met het all-you-can-eat-and-drink concept. Dit paste mij wel en zaten we lekker rond de tafel met een kok voor ons die onze gerechten bereidde. Als laatste gerecht kregen we de gebakken banaan. Deze moesten echter nog wel geflambeerd worden en deze eer kwam toe aan de jarige. Daarna nog even de kroeg ingedoken om vervolgens het bed in te duiken en te beseffen dat ik op een bijzondere en geweldige manier mijn verjaardag heb gevierd dit jaar!

Ik geloof mijn oren niet…

De dag na mijn verjaardag stapte ik brakjes het vliegtuig in richting de volgende bestemming: Chengdu. Éénmaal aangekomen met de taxi naar het hostel gegaan en lekker gaan tukken, vervolgens de zaterdag de stad te gaan verkennen. Het is altijd leuk om te zien hoe mensen in een ander land hun weekend doorbrengen. Vaak is dit niet veel anders dan in eigen land, maar verschilt het in de details. In Nederland gaan mensen wel eens relaxen in het park, mits het mooi weer is. Zo ook hier. Lekker in een bootje varen, kopje tegen drinken of spelletjes spelen met je andere (oude) vrienden. Er zijn uiteraard ook mensen aan het werk in het park om de kost te verdienen. Zo zijn er de serveesters van de theehuisjes druk in de weer om mensen te voorzien van allerlei soorten thee en probeert de souvenir shop nog wat souvenirtjes te slijten aan voorbijgangers. De meest opmerkelijke baan was toch wel de man die oren schoonmaakte… ja echt! Met tig borsteltjes in de hand heeft hij voor ieder oor wel een passend borsteltje. Natuurlijk hebben deze mannen slogans nodig. Ik zat te denken aan: “zo goed, je gelooft je oren niet!”

Gratis!

China is tot nu toe geweldig, mensen zijn aardig en bereid je te helpen, in Chengdu nog meer dan in Shanghai. Na mijn verkenning van Chengdu, had ik besloten dat ik ging stappen die avond. Toevallig kwam ik langs wat restaurants en kroegjes die middag, waar ik van verwachtte dat het nog wel eens gezellig kon worden zodra het avond werd. In het hostel echter, werden deze plannen prettig verstoord door de Chinese Rebecca, die in het hostel werkt. Zij vroeg mij of ik niet zin had om met haar en haar vrienden wat te gaan drinken. Dit was natuurlijk een prima plan in mijn ogen. Dus zij nam mij mee naar een ander hostel waar een vriend van haar werkte, Troy. Van hem kreeg ik de hele avond gratis bier. Na deze biertjes hadden ze nog een verassing voor me. We gingen naar een fancy hotel waar ik de hele nacht gratis cocktails en shots kreeg op het feestje dat daar werd gevierd. Ik weet niet waar ik het aan verdiende, waar ik kreeg ze gratis en het was fantastisch! Zo aardig maak en gul maak je ze niet vaak mee. Dat ik de zondag erna niet veel heb uitgevoerd moge duidelijk zijn…

Panda’s

Chengdu staat bekend om zijn panda’s en stond daarom op mijn lijstje om te bezoeken. Voordat ik daar kwam, moest ik eerst twee uur met de bus richting het Wildlife park waar de panda’s in een reservaat leven. Je kan echter in dit natuurgebied ook door de bergen wandelen waar vele watervallen te zien zijn. Ik wou eerst de wandeling maken voordat ik de panda’s zou zien. Ik ben dan ook in het wilde weg gaan lopen en liep door de prachtige natuur die hier te zien was. Op een gegven moment was er een kaartcontrole. Ik had echter geen kaart gekocht want ik dacht dat ik die wel tegen zou komen op het moment dat ik bij de panda’s in de buurt zou komen. Na wat heen-en-weer gebel kon ik bij de kaartcontrole een kaart kopen. Toen ik achteraf bleek dat ik een rondje had gewandeld en geen panda’s had gezien ben ik toch maar eens verhaal gaan halen. Blijkbaar had ik een kaartje gekocht die alleen geldig was voor het beozoek van het gebied waar je kon wandelen. Toen ik vertelde dat ik toch graag de panda’s wou zien, moest er toch het één en ander gebeld worden. Uiteindelijk mocht ik het verschil van de twee tickets betalen (een ticket naar de panda’s is inclusief de wandeling) en naar mijn grote zwart-witte vrienden. Je moet wel een beetje geluk hebben bij het zien van de panda’s in hoeverre ze actief zijn en in de buurt liggen. Na een beetje rond te hebben gelopen en wat panda’s te hebben gezien, zag ik op gegeven moment dat twee panda’s te eten kregen. Toen werden ze in eens actief. Dit gaf een prachtig beeld, zitten op hun kont een beetje bamboe te vreten! Kortom, een leuke rijker!

Op naar de volgende avonturen!

Opmerkelijk (een rubriek om kort opmerkelijke gebeurtenissen te omschrijven die mij zijn overkomen):
- Op Lamma Island (Hong Kong) een chinese vrouw tegenkomen met een petje op van feyenoord die zeker 10-15 jaar oud was.
- Shovel vervoerd achter een vrachtwagen. De bak van de shovel haakte in de bak van de vrachtwagen en zodoende kon ie mee vervoerd worden (Chengdu).
- Oren schoonmaken is een bezigheid die uitbesteedt wordt (Chengdu).
- Kokkie voor het eerst in een hostel (Shanghai).

  • 23 September 2015 - 14:38

    Anneke:

    Ha Niels.

    Je vermaakt je wel, zo te horen. Blij dat het zo goed met je gaat.
    Leuk, dat je alweer zoveel meemaakt. Geniet ze nog.
    xx je moeder.

  • 23 September 2015 - 16:01

    Janine En Heleen :

    He Niels!

    Mooie verhalen en al net zo lang als jij

  • 23 September 2015 - 16:52

    Leo:

    Mooi verhaal Niels! Gratis bier op je verjaardag. Het kan slechter. Have fun!

  • 23 September 2015 - 16:53

    Willy Stremmelaar:

    Geweldig Niels jouw belevenissen te lezen. Ga zo door.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Chengdu

Niels

Actief sinds 28 Aug. 2015
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 7992

Voorgaande reizen:

09 September 2015 - 23 Februari 2016

Kokkie op wereldreis!

Landen bezocht: